Bpost wordt veel meer e-post

© belga

De overname van de e-commercespecialist Radial is zowel strategisch als financieel zinvol. Bpost moet er alleen in slagen de aangekochte kennis aan het werk te zetten.

Bpost heeft zijn grote overname beet. Vorig jaar greep het Belgische postbedrijf nog naast het Nederlandse PostNL, maar nu betaalt bpost 820 miljoen dollar voor het Amerikaanse Radial, een onderneming gespecialiseerd in de complexe logistiek die achter de internethandel steekt. De overname is zowel strategisch als financieel zinvol.

Nieuwe groeimotoren

Strategisch is het van groot belang dat bpost nieuwe groeimotoren vindt. De klassieke postbedeling zorgt nog altijd voor het gros van de cashflow en de winst, maar die activiteit staat onder druk. In het tweede kwartaal daalde het postverkeer met 6,7 procent, wat bpost 20 miljoen euro inkomsten kostte. “Het is een ijsberg die verdampt”, zegt CEO Koen Van Gerven over het klassieke brievenverkeer.

Om de winst toch op peil te houden speurt bpost naar efficiëntieverbeteringen, zoekt het verdere groei in het bezorgen van pakjes en doet het gerichte overnames. Op dat laatste front wordt nu een grote stap voorwaarts gezet door groei te kopen waar die zich bevindt, in de internethandel. Wereldwijd groeit de sector met 20 procent en dikken de internationale transacties met 25 procent aan.

Radial doet meer dan louter het pakje aan huis bezorgen. Het bedrijf levert ook diensten als beveiliging, afhandeling en klantenservice. Klanten als Adidas, Levi’s en Godiva kunnen bij Radial terecht voor logistieke oplossingen voor hun internethandel, zonder dat ze bij Amazon moeten passeren. bpost heeft die competenties nog niet in huis. Als bpost erin slaagt de aangekochte kennis aan het werk te zetten op de Belgische en Europese markt, kan het de nieuwe en veelbelovende markt van logistieke oplossingen voor e-commerce ontginnen. Het is in elk geval een markt die in volle ontwikkeling is en nog heel wat consolidatie zal uitlokken. E-commerce is een spel dat gewonnen wordt met schaalvoordelen.

Nettokaspositie

Ook financieel is de deal zinvol. De nettokaspositie van 600 miljoen euro wordt in één klap aan het werk gezet. Bpost zal de overname gedeeltelijk met schulden betalen, maar zelfs dan blijft de balans zeer sterk. Er is dus geen risico op een kapitaalverhoging, tenzij het bedrijf nog een grote slag zou willen slaan.

Wel betaalt bpost een stevig prijskaartje voor Radial ter waarde van ongeveer twaalf keer de bedrijfscashflow. Daar staat tegenover dat de cashflow nog onder druk staat door uitbreidingsinvesteringen bij Radial en kosten die gepaard gaan met het integratieproces bij Radial, omdat het bedrijf het resultaat is van een fusie tussen een filiaal van ebay en de logistieke speler Innotrack.

Zodra het stof gaat liggen en Radial met verdere groei kan aanknopen, kan een faire waardering tevoorschijn komen. Beleggers wisten, afgaande op de initiële koersreactie, niet te appreciëren dat Radial pas vanaf 2020 zal bijdragen aan de winst. Ook de twijfel over de houdbaarheid van het dividend is overtrokken. Op langere termijn zal de overname zelfs de kans vergroten dat bpost de winst en het dividend op peil houdt.

Conclusie

Met de overname van Radial heeft bpost in één klap de kaspositie aan het werk gezet en de toekomst van het bedrijf versterkt. De deal draagt op korte termijn niet bij aan de winst, maar versterkt op langere termijn de belofte van een stabiel dividend. De waardering blijft me een koerswinstverhouding van 15, een ondernemingswaarde van ruim 7 keer de bedrijfscashflow en een dividendrendement van 5,4% aantrekkelijk. Bpost blijft koopwaardig als dividendaandeel.


Advies: kopen

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 4,8 miljard euro

K/w 2016: 14

Verwachte k/w 2017: 15

Koersverschil 12 maanden: + 2%

Koersverschil sinds jaarbegin: + 6%

Dividendrendement: 5,4%

Partner Content