Brazilië bezorgt Ontex een serieuze uitschuiver

© .
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De Braziliaanse divisie en hogere grondstoffenprijzen wegen op de winstgevendheid van Ontex. Maar we gaan ervan uit dat de problemen tijdelijk zijn.

Ontex, opgericht door de familie Van Malderen,keerde in juni 2014 op een erg succesvolle manier terug naar de beurs (het was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003). Begin 2016 was de beurswaarde van de de toonaangevende producent van persoonlijke hygiëne oplossingen voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) al opgelopen tot 2 miljard euro, voldoende voor een opname in de Bel-20-index. Maar die beurswaarde is sindsdien blijven hangen op dat niveau.

De volledige jaarcijfers komen eraan op 6 maart, maar eind januari meldde Ontex al dat het “door problemen op het gebied van commerciële praktijken” in Brazilië 15 miljoen euro omzet en bedrijfskasstroom (ebitda) moet af boeken voor de maand december. Daardoor zakt de Braziliaanse ebitda-marge in het vierde kwartaal in het rood en komt ze voor de periode maart-december 2017 uit op amper 3,8 procent.

Het geld van de hernieuwde beursintroductie is in eerste instantie gebruikt voor schuldenafbouw, maar ook om groei te kopen. De Mexicaanse Grupo Mabe was de eerste grote uitstap van de groep buiten Europa. De integratie verliep snel en succesvol. Dat kunnen we niet zeggen van de acquisitie van de persoonlijke-hygiënedivisie van de Braziliaanse keten Hypermarcas, die in de loop van het eerste kwartaal van vorig jaar werd afgerond.

In de jaarcijfers zitten dus al tien maanden van de integratie van ‘Ontex Brazilië’, een toonaangevende speler in incontinentieproducten voor volwassenen en babyverzorgingsproducten in het grootste land van Latijns-Amerika. De Braziliaanse activiteiten drukken dus de rendabiliteit. Daar komen bovendien nog hogere grondstoffenprijzen bovenop.

Dat wil niet zeggen dat we alleen maar slecht nieuws te melden hebben over het boekjaar 2017. In 2016 bleef de beurskoers achter omdat Ontex geen vergelijkbare omzetgroei (beperkt +0,2%) kon laten optekenen. Die vergelijkbare omzetgroei was er in 2017 wel. De groepsomzet kwam uit op 2,35 miljard euro (analistenconsensus 2,38 miljard euro) met dank aan een vergelijkbare omzetgroei van 5,5 procent. Dat betekent dat Ontex op dat gebied een een sterk laatste kwartaal heeft neergezet (+7,2%, de sterkste kwartaaltoename vorig jaar), want in de eerste negen maanden was er sprake van 4,9 procent vergelijkbare omzetgroei.

Op groepsniveau kan de Oost-Vlaamse groep voor 2017 uitpakken met een omzetklim van 18 procent. Die was wel lager dan de toename van 22 procent in de eerste jaarhelft. De rebitda (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten) zal voor 2017 uitkomen rond 266 miljoen euro, wat voor de rebitda-marge een aderlating inhoudt. Tegen een marge van 12,5 procent in 2016 stond in 2017 een marge van 11,3 procent. In het laatste kwartaal bedroeg de rebitda-marge 9,3 procent. Zonder Brazilië komt de marge in 2017 uit op 12,0 procent, wat ook lager is dan in 2016. Dat ligt aan stijgende grondstoffenkosten en wisselkoersverliezen.

Conclusie

Ook wij zijn onaangenaam verrast door de problemen in Brazilië, maar we mogen ervan uitgaan dat die van tijdelijke aard zijn. In een wat langeretermijnperspectief is de recente koersdaling wel erg fors. Tegen 13,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9,5 voor 2018 is de waardering echt wel aanvaardbaar voor een dergelijk groeiprofiel. We zien in het Ontex-aandeel nog altijd een kandidaat voor de voorbeeldportefeuille, maar wachten eerst de definitieve cijfers af op 6 maart.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 23,96 euro

Ticker: ONTEX BB

ISIN-code: BE0974276082

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,9 miljard euro

K/w 2017: 14,5

Verwachte k/w 2018:13,5

Koersverschil 12 maanden:-13%

Koersverschil sinds jaarbegin: -13%

Dividendrendement:2,3%

Partner Content