Deceuninck krikt rendabiliteit op

© Deceuninck

Met een omzetgroei van 4,1 procent in 2016 heeft Deceuninck meer dan aan de verwachtingen voldaan. We zien de komende jaren ruimte voor een groeiverrassing, als de investeringen op kruissnelheid komen.

Met een omzetgroei van 4,1 procent over het boekjaar 2016 heeft Deceuninck, de West-Vlaamse producent van pvc-profielen voor ramen en deuren, meer dan aan de verwachtingen voldaan. Omdat er verscheidene negatieve wisselkoersontwikkelingen waren, was dat een mooie prestatie. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet met 8,5 procent tot 670,9 miljoen euro. Die groei bestaat voor 3,6 procent uit een volumestijging, voor 4,9 procent uit prijsstijgingen en een betere productenmix, en voor -4,4 procent uit wisselkoerseffecten. Deceunick heeft de positieve trend van 2015 dus ook vorig jaar doorgetrokken.

De jongste jaren was er een hemelsbreed verschil in de resultaten van de verschillende regio’s. Dat was in 2016 niet anders. Turkije en de andere opkomende markten blijven sterk presteren, met een omzettoename van 10,8 procent tot 214 miljoen euro. Ook Noord-Amerika trok de opgaande trend door, zij het bescheidener dan voorheen (+6,6% tot 118,6 miljoen euro). Het herstel op de thuismarkten in West-Europa verzwakte in de loop van het jaar en strandde op een omzettoename met 3,5 procent tot 176,5 miljoen euro. De negatieve impact van de brexit op het consumentenvertrouwen was duidelijk voelbaar. De val van het pond kostte de groep zowat 3,5 miljoen euro.

Minder florissant zijn de ontwikkelingen in Centraal- en Oost-Europa, met een verdere omzetkrimp van 4,7 procent tot 161,8 miljoen euro. Er was wel wat beterschap in het laatste kwartaal van 2016, want na negen maanden bedroeg de terugval nog 6,1 procent. In die regio is het grootste zorgenkind nog altijd Rusland. Het mindere resultaat heeft ook te maken met de strategie van Deceuninck om producten met lagere marges geleidelijk uit het aanbod te halen.

Het is een van de strategische accenten onder de nieuwe CEO, Francis Van Eeckhout. Via de holding Gramo bvba is hij ook de referentieaandeelhouder van Deceuninck, met meer dan een kwart van de aandelen. Van Eeckhout stapte in het kapitaal bij de kapitaalverhoging voor de overname van Pimas, de pionier van pvc-raamsystemen in Turkije, die er actief is onder de merknaam Pimapen. Pimapen is de bekendste naam voor kwaliteitsramen in Turkije en beschikt over een netwerk van 1200 verkooppunten. Deceuninck is vijftien jaar met succes actief in het bruggenhoofd tussen Europa en Azië. Het is er leider op een markt die de komende decennia nog flink wat groeipotentieel heeft.

Een ander strategisch accent is de verhoging van de rendabiliteit. Dat zagen we goed het afgelopen jaar. De omzetstijging met 4,1 procent deed de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) toenemen met 16,5 procent. De rebitda-marge klom van 8,7 naar 9,7 procent, en de nettowinst van 13,3 naar 21 miljoen euro (+57,1%). Heel belangrijk voor de komende jaren zijn de forse investeringen die Van Eeckhout doorvoert. Zo ging in oktober 2016 een nieuwe fabriek aan de Westkust van de Verenigde Staten open. Deceuninck bouwde ook een nieuwe fabriek in het Turkse Menemen, met de integratie van de fabriek in Gebze.


Conclusie

Het Deceuninck-aandeel is redelijk gewaardeerd tegen 1,15 keer de boekwaarde, tegen 15 keer de verwachte winst en tegen een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) in de buurt van 6,5 voor 2017. We zien de komende jaren ruimte voor een aangename groeiverrassing, als de investeringen op kruissnelheid komen. Het aandeel blijft in de Inside Selectie.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 330 miljoen euro

K/w 2016: 16

Verwachte k/w 2017: 15

Koersverschil 12 maanden: +9%

Koersverschil sinds jaarbegin: +7%

Dividendrendement: 1,2%

Partner Content