Inditex is nog altijd modebewust

© REUTERS

Inditex is zonder discussie een aandeel van topkwaliteit. De kledinggroep presteert veel beter dan haar concurrent Hennes & Mauritz. Maar het aandeel is niet goedkoop meer.

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Het bedrijf werd in 1963 gesticht als textielfabrikant van vrouwenkleding door Amancio Ortega Gaona, die inmiddels de rijkste Europeaan is. Een sleuteljaar voor de groep was 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar daarna ging de eerste vestiging in New York open. Op 30 april waren er wereldwijd 2112 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden. Hoewel de groep 2 op de 3 euro omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat ze uit acht merken: naast Zara Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Ze heeft 7448 verkooppunten (ruim 300 meer dan 12 maanden geleden) op 96 markten en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant op 47 markten aanwezig, waaronder Australië en Nieuw-Zeeland.

De beursgang volgde in het voorjaar van 2001. Elk jaar sinds de IPO heeft Inditex zijn winst van het jaar voordien overtroffen. Het dankt zijn sterke groei aan zijn flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen in de 36.000 nieuwe items die elk jaar in de winkels komen. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die verkooppunten bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. De feedback van klanten zorgt voor de eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 à 48 uur worden de bestellingen aan winkels overal ter wereld geleverd.

Dat succes is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het maakte het aandeel tot een beurslieveling. Zo steeg de beurskapitalisatie sinds eind 2009 van 18 naar 90 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije tien jaar een totale return van 560 procent (koerswinst plus dividenden). In de eerste drie maanden van het boekjaar 2018-2019 (afsluitdatum 31 januari) haalde de groep een omzet van 5,65 miljard euro, of 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, wat onder de gemiddelde analistenverwachting lag. De nettowinst is in de eerste drie maanden met 2 procent geklommen tot 668 miljoen euro. De brutowinst steeg met 2,5 procent, wat voor het eerst sinds jaren een licht hogere brutomarge van 58,9 procent opleverde, tegenover 58,2 procent in de eerste drie maanden van het boekjaar 2017-2018.

De omzetgroei bij constante wisselkoersen bedroeg 7 procent. Inditex had dus last van de sterke euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg beperkt met 1,1 procent naar 1,125 miljard euro. Bij de start van het lopende tweede kwartaal van het boekjaar (tot midden juni) bedroeg de omzetgroei 9 procent bij constante wisselkoersen. Inditex had eind april 4,9 miljard euro cash op zijn balans staan en verhoogt elk jaar zijn dividend. Op 2 mei keerde het nog een interim-dividend van 1,2 miljard euro uit, of 0,375 euro per aandeel, maar het is slechts eigenaar van enkele winkels. Voor de rest loopt telkens een leasingcontract.


Conclusie

Inditex is zonder discussie een aandeel van topkwaliteit. De groep presteert operationeel – én op de beursvloer – veel beter dan concurrent Hennes & Mauritz (H&M). Tegen 25 keer de verwachte winst voor het boekjaar 2018-2019, tegen 23 keer die voor 2019-2020 en met een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 15 is het aandeel niet goedkoop meer. Vandaar dat we niet verder gaan dan een neutraal advies.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 30,08 euro

Ticker: ITX SM

ISIN-code: ES0148396007

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 93,7 miljard euro

K/w 2017: 27

Verwachte k/w 2018: 25

Koersverschil 12 maanden: -8%

Koersverschil sinds jaarbegin: +4%

Dividendrendement: 1,8%

Partner Content