Kabelactiviteiten Orange Belgium blijven verlieslatend

© .
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Orange Belgium heeft zijn belofte meer kabelklanten aan te trekken waargemaakt, maar de kabelactiviteiten zijn nog niet winstgevend. De telecomspeler hoopt nu dat de waakhond BIPT de vergoeding voor het gebruik van het kabelnetwerk van Telenet en Voo verlaagt.

Toen de Belgische telecomregulator BIPT in mei 2016 het kabelnetwerk openstelde, maakte Orange Belgium daarvan gebruik om te diversifiëren naar kabeldiensten. De dochteronderneming van het Franse Orange heeft de ambitie uit te groeien tot een volwaardige telecomspeler en daarbij het duopolie van Telenet en Proximus te breken. Daar slaagt Orange Belgium voorlopig niet in. De groep maakte haar beloftes waar wat klanten betreft, maar de kabelactiviteiten zijn nog verlieslatend.

Orange gebruikt voor de Love-bundel, die breedbandtelevisie en internet combineert, het kabelnetwerk van Telenet in Vlaanderen en dat van Voo in Wallonië. Daarvoor betaalt het een vergoeding die tussen 26 en 27 euro per klant ligt. Dat is te veel om winstgevend te kunnen zijn. Orange Belgium kreeg er vorig jaar 69.000 kabelklanten bij, wat het totaal op 103.000 brengt. Daarmee maakt het bedrijf zijn belofte van minstens 100.000 klanten waar. Alleen blijft het marktaandeel beperkt tot amper 3 procent. Telenet en Proximus hebben respectievelijk ruim 1,5 miljoen en 2 miljoen klanten.

De bedrijfskasstroom (ebitda) van de kabelactiviteit ging vorig jaar 18,5 miljoen euro in het rood. Er wordt ook voor het lopende boekjaar nog op een negatieve bijdrage gerekend. Orange stelt alle hoop in het BIPT, dat werkt aan een doorlichting van de Belgische telecommarkt. Orange hoopt op een substantiële verlaging van de tarieven met ongeveer 10 euro per klant. Het spreekt voor zich dat Telenet en Proximus dat minder zien zitten. Het BIPT erkent in elk geval het gevaar van een duopolie en wijst er ook op dat de prijzen van telecombundels in België hoger liggen dan het Europese gemiddelde. De impact van een eventuele tariefverlaging zal ten vroegste volgend jaar voelbaar zijn.

De diversificatie richting kabel kwam er als antwoord op het verlies van inkomsten uit de verhuur van het mobiele netwerk. Telenet heeft intussen bijna zijn volledige klantenbestand overgezet naar het eigen netwerk. Dat liet zich vorig jaar al zien in de omzetcijfers van Orange, maar de grootste impact moet nog komen. Voor 2018 wordt het verlies aan inkomsten op 30 miljoen euro geschat. Daarbij komt ook het verlies van roaminginkomsten (buitenlandse oproepen).

Orange trok wel meer mobiele klanten aan dan verwacht en de gemiddelde omzet per gebruiker steeg met 3,2 procent op jaarbasis naar 30 euro. Dat was onder meer te danken aan de forse groei van het mobiele dataverbruik (+35%). Per saldo klom de groepsomzet vorig jaar een fractie hoger (+0,8%) naar 1,25 miljard euro. Ook voor 2018 wordt op een hogere omzet gerekend door een toename van het aantal mobiele en kabelklanten. De aangepaste ebitda, die vorig jaar 302,2 miljoen euro bedroeg, zal dit jaar tussen 280 en 300 miljoen euro uitkomen. De nettoschuld daalde op jaarbasis met 7,4 procent en bedraagt nu nog 312,8 miljoen euro. Dat komt overeen met iets meer dan 1 keer de verwachte ebitda. Het dividend wordt stabiel gehouden op 0,5 euro per aandeel.

Conclusie

Orange Belgium slaagt er nog niet in het duopolie van Proximus en Telenet te doorbreken. De nieuwe kabelactiviteit is dus verlieslatend en daar komt op korte termijn geen verandering in. De mobiele activiteiten doen het operationeel wel goed en ook de schulden zijn onder controle. Tegen iets meer dan 4 keer de verwachte ebitda ligt de waardering een stuk onder het sectorgemiddelde. Voor geduldige beleggers.

Advies : koopwaardig

Risico : gemiddeld

Rating : 1B

Koers: 14,9 euro

Ticker: OBEL BB

ISIN-code: BE0003735496

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 894 miljoen euro

K/w 2017: 22

Verwachte k/w 2018: 18

Koersverschil 12 maanden: -30%

Koersverschil sinds jaarbegin: -15%

Dividendrendement: 3,4%

Partner Content