Kinepolis keert terug naar de traditie

© /

Kinepolis mag de rest van 2017 met vertrouwen tegemoet zien. Na een zwak begin ziet het filmaanbod voor de rest van het jaar er beloftevol uit. De Belgische bioscoopuitbater is uitgegroeid tot een kasmachine.

Zo zijn we het dit decennium gewend geraakt bij Kinepolis, de grootste Belgische bioscoopuitbater: het aantal bezoekers daalde in het eerste kwartaal weliswaar van 6,7 naar 6,6 miljoen (-0,8%), maar de opbrengsten, de recurrente bedrijfskasstroom (ebitda, zonder eenmalige elementen) en de recurrente winst namen wel toe. Simpelweg wil dat zeggen dat de marges verstevigd zijn. Dat is opmerkelijk omdat Kinepolis in de loop van vorig jaar in drie landen vijf nieuwe bioscopen heeft geopend: in Dordrecht, Breda en Utrecht in Nederland, in Granada in Spanje en in Fenouillet (Toulouse) in Frankrijk. Toch woog het zwakkere filmaanbod zwaarder. Er waren geen The Revenant en geen nieuwe Star Wars, maar Fifty Shades Darker en La La Land. Dat gaf in België 6,1 procent minder bezoekers (van 2,43 naar 2,28 miljoen). Enkel in Nederland, waar de drie nieuwe bioscopen opengingen, was er een toename van het aantal bezoekers met 19,2 procent (van 690.000 naar 820.000).

De cijfers komen uit een businessupdate van midden mei. Er zijn geen concrete cijfers over de opbrengsten en de winst, enkel de vermelding dat die allemaal gestegen zijn, wat inhoudt dat de inkomsten per bezoeker blijven toenemen. Kinepolis beklemtoonde dat dit in alle landen het geval was. Enkel Kinepolis Film Distribution (KFD) zag zijn inkomsten teruglopen, doordat Safety First in het eerste kwartaal van 2016 een groot succes was. De netto financiële schuld is wel toegenomen tegenover eind vorig jaar door de investeringen in de bioscopen die in het laatste kwartaal van vorig jaar opengingen. De traditie dat de omzet en de winst sterker toenemen dan de bezoekersaantallen, heeft Kinepolis in 2014 en vorig jaar niet in ere kunnen houden. Toen brak de rendabiliteit geen records.

Maar dat heeft precies met de expansie te maken. In minder dan drie jaar heeft de groep via overnames en nieuwbouwprojecten het aantal bioscopen verdubbeld van 23 naar 47. Bij die expansie komen eerst de lasten (investeringen) en dan pas de lusten (winsten). Het management geeft zich drie jaar om de rendabiliteit van een overgenomen of nieuw complex op het groepsniveau te brengen. In 2014 drukte de overname van de Wolff-bioscopen (9 complexen) de winstgevendheid, vorig jaar kwam dat door de acquisitie van Utopolis Group (eveneens 9 complexen).

Het aantal bezoekers is vorig jaar wel geklommen met 7,5 procent tot 23,8 miljoen. Maar de toename van de rebitda bleef in 2016 steken op 4 procent tot 94,6 miljoen euro, of een daling van de rebitda-marge van 30,2 naar 29,1 procent (per bezoeker van 4,11 naar 3,97 euro). De recurrente bedrijfswinst ging er zelfs met 1,4 procent op achteruit tot 66,7 miljoen euro. De expansie leidt ook tot extra afschrijvingen. De nettowinst per aandeel klom dan weer met 47,1 procent tot 1,75 euro door de meerwaarde op de verkoop van de vier Belgische Utopolis-vestigingen.


Conclusie

Kinepolis mag de rest van 2017 met vertrouwen tegemoet zien. Na een zwak begin ziet het filmaanbod voor de rest van het jaar er beloftevol uit. Kinepolis is uitgegroeid tot een kasmachine en het koestert nog meer expansieplannen. Helaas is de waardering te pittig om een koopadvies te kunnen geven (14 keer de verwachte verhouding tussen de ev en de rebitda voor 2017).

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,38 miljard euro

K/w 2016: 35

Verwachte k/w 2017: 28,5

Koersverschil 12 maanden: +25%

Koersverschil sinds jaarbegin: +19%

Dividendrendement: 1,7%

Partner Content