Koersdaling Ontex is stilaan overdreven

© belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De omzet en het resultaat van Ontex bleven in het derde kwartaal onder de lat van de analisten. Maar de recente koersdaling is wel erg fors. Ontex komt steeds meer in aanmerking als portefeuillekandidaat.

De omzet en het resultaat van Ontex bleven in het derde kwartaal onder de lat die de analisten hadden gelegd. Vorig jaar slaagde de toonaangevende Oost-Vlaamse producent van hygiëneproducten voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) er nauwelijks in zijn vergelijkbare omzet te doen groeien (+ 0,2%). De vergelijkbare omzet neemt dit jaar wel toe, maar in de loop van het jaar was er een daling.

In de eerste negen maanden klom de vergelijkbare omzet met 4,9 procent (5,2% van januari tot juni, en zelfs 6,6% in het tweede kwartaal). Op groepsniveau kan de groep na drie kwartalen uitpakken met een sterk hogere omzet van 19,9 procent tot 1,77 miljard euro (wel minder dan de klim met 22% in het eerste kwartaal en met 20,9% in het tweede kwartaal). Dat resultaat bleef wel 1,9 procent onder de analistenconsensus.

In de loop van het eerste kwartaal heeft Ontex de overname van de hygiënedivisie van de Braziliaanse keten Hypermarcas afgerond. De overnameprijs was gelijk aan de ondernemingswaarde (ev) van 286 miljoen euro. In de halfjaarcijfers zitten dan ook al zeven maanden van de integratie van Ontex Brazilië, een toonaangevende speler in incontinentieproducten voor volwassenen en verzorgingsproducten voor baby’s in het grootste land van Latijns-Amerika.

Eerder had Ontex de Mexicaanse Grupo Mabe al met succes geïntegreerd. Het was de eerste grote stap van de groep buiten Europa. Mexico is de vijfde markt voor wegwerphygiëneartikelen.

De fraaie omzettoename lag dus onder de verwachtingen, zodat de beurskoers lager ging, net zoals bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers. Niet alleen de omzet, ook de winst viel tegen. De rebitda (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten) bedroeg 68,2 miljoen euro in het derde kwartaal, terwijl de analistenconsensus op 70,4 miljoen euro had gemikt (+7,9%, tegenover een toename van de omzet met 16,1% in het derde kwartaal).

Dat betekent dat de rebitda-marge een aderlating ondergaat: van 12,7 naar 12,1 procent in de eerste negen maanden (zelfs 11,5% in het derde kwartaal, tegenover 12,5% in dezelfde periode in 2016). De stijgende grondstoffenkosten, de prijzenoorlog in Brazilië en wisselkoersverliezen vestoren de pret. Door de overname van Hypermarcas nam de nettoschuld van Ontex toe van 691,3 naar 751,1 miljoen euro (+8,6%).

Ontex, dat is opgericht door de familie Van Malderen, keerde in juni 2014 terug naar de beurs (het was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003). Het legde aanvankelijk een sterk parcours af, waardoor de beurswaarde snel tot boven 2 miljard euro klom, wat voldoende was voor een opname in de Bel-20-index.

Maar sinds het voorjaar van 2016 is het beursparcours veeleer golvend. Het groeipotentieel blijft wel aanwezig. Vooreerst is er het toenemende gebruik van wegwerphygiëneartikelen in de opkomende landen. Daarnaast is er een groot groeipotentieel in incontinentie, gezien de oprukkende vergrijzing in West-Europa.

Conclusie

Ook wij zijn onaangenaam verrast door de ontwikkeling van de omzet en het resultaat in het derde kwartaal. Maar de recente koersdaling van Ontex is wel erg fors. Tegen minder dan 15 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van minder dan 10 voor 2017 is de waardering aanvaardbaar voor zo’n groeiprofiel. De discount tegenover de sectorgenoten loopt op. Ontex komt meer en meer in aanmerking als portefeuillekandidaat.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 26,62 euro

Ticker: ONTEX BB

ISIN-code: BE0974276082

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 2,19 miljard euro

K/w 2016: 17,5

Verwachte k/w 2017: 15,5

Koersverschil 12 maanden: +8%

Koersverschil sinds jaarbegin: -1%

Dividendrendement: 1,9%

Partner Content