Matig jaarbegin voor Ontex, zoals verwacht

© belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Ontex beleeft zijn moeilijkste periode sinds de herintroductie op de beurs. Maar de problemen zijn van tijdelijke aard.

Opgewekt was de markt niet door de kwartaalcijfers. Eerder opgelucht dat het niet minder was dan verwacht en dat de verwachtingen voor het boekjaar 2018 overeind zijn gebleven. Beter hadden we ook niet echt verwacht. In een half jaar is de perceptie helemaal gekeerd. Want Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, was tot dan een succesverhaal. Met aanvankelijk een erg succesvolle terugkeer naar de beurs (Ontex was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003 en kwam er terug op medio 2014). Twee jaar geleden werd het aandeel zelf in de Bel-20index opgenomen. Maar de beurswaarde is nu lager dan bij de opname in de Belgische referentie-index.

De koers ging in vrije val vanaf eind januari toen de toonaangevende producent van persoonlijkehygiëneoplossingen voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) meldde dat er “door problemen op het gebied van commerciële praktijken” in Brazilië een afboeking diende te gebeuren van 15 miljoen euro omzet en bedrijfskasstroom (ebitda) in december. Daardoor werd de Braziliaanse ebitda-marge in het vierde kwartaal met rode inkt geschreven en voor de periode maart-december 2017 uitkwam op amper 3,8 procent.

Het geld van de hernieuwde beursintroductie werd ook gebruikt om wereldwijd groei te kopen. De Mexicaanse Grupo Mabe werd de eerste grote uitstap van de groep buiten Europa. Die integratie verliep snel en succesvol. Dat kunnen we niet zeggen van de acquisitie van de persoonlijkehygiëne-divisie van de Braziliaanse keten Hypermarcas, die in de loop van het eerste trimester van vorig jaar werd afgerond. Er zitten dan ook al tien maanden van de integratie van ‘Ontex Brazilië’, een toonaangevende speler in incontinentieproducten voor volwassenen en babyverzorgingsproducten in het grootste land van Latijns-Amerika, in de jaarcijfers. Maar die Braziliaanse activiteiten drukken de rendabiliteit. Dat komt boven op de hogere grondstoffenprijzen.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Er was wel degelijk een vergelijkbare omzetgroei van 1,7 procent tot 558,1 miljoen euro in lijn met de analistenconsensus van 561 miljoen euro. De malaise is dus niet totaal, al was de achteruitgang in de babyluiers (-2,8 %) wel teleurstellend. Met een even groot vergrootglas wordt gekeken naar de evolutie van de marges. De Oost-Vlaamse groep zag de rebitda-marge (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten ten opzichte van de omzet) terugvallen van 12,7 procent in het eerste trimester van 2017 naar 10,3 procent voor de eerste drie maanden van dit jaar (11,5% zonder Brazilië). De daling met 238 basispunten (2,38%) was groter dan verwacht (200 basispunten was de gemiddelde analistenverwachting). De rebitda-marge nam kwartaal op kwartaal wel toe, want in het laatste kwartaal van vorig jaar bedroeg die slechts 9,3 procent. Niet vergeten dat de stijgende grondstoffenkosten een negatieve impact van 180 basispunten hebben.

Conclusie

Ontex beleeft zijn moeilijkste periode sinds de herintroductie op de beurs. Maar we zien de problemen niet als structureel, maar van tijdelijke aard. Dit jaar is een overgangsjaar. Vanuit een langetermijnperspectief is de koersdaling van de voorbije maanden toch wel erg fors. Tegen 13,5 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 9 voor 2018 is de waardering aanvaardbaar voor zo’n groeiprofiel. We vinden het Ontex-aandeel dan ook rijp voor de voorbeeldportefeuille vanuit een langetermijnperspectief. We nemen een eerste positie in.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 22,46 euro

Ticker: ONTEX BB

ISIN-code: BE0974276082

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,85 miljard euro

K/w 2017: 14

Verwachte k/w 2018: 13,5

Koersverschil 12 maanden: -30%

Koersverschil sinds jaarbegin: -18,5%

Dividendrendement: 2,8%

Partner Content