Novo Nordisk is groeiaureool even kwijt

© reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Novo Nordisk heeft zijn favorietenrol vorig jaar waargemaakt. Maar de jaarcijfers bewijzen dat de groeiproblemen van de Deense wereldmarktleider in diabetes- en obesitasbehandelingen nog niet van de baan zijn.

Novo Nordisk, de Deense wereldmarktleider in diabetes- en obesitasbehandelingen, stond op onze favorietenlijst voor 2017 en maakte toen een tijdlang deel uit van de voorbeeldportefeuille. De meeste Belgische beleggers hebben Novo Nordisk pas ontdekt toen de Denen op 8 januari een vijandig overnamebod uitbrachten op Ablynx. Dat bleek achteraf niet de juiste tactiek. Novo Nordisk heeft snel zijn geduld verloren en zijn interesse publiek gemaakt, met een te laag bod van maximaal 30,5 euro per aandeel. Sanofi was wakker geschud en ging voor het knock-outbod van 45 euro per aandeel. De Denen moesten de handdoek in de ring gooien.

De inkomsten uit diabetes en obesitas maken het leeuwendeel uit van de groepsomzet (83%). Ongeveer 10 procent komt uit behandelingen van hemofilie (bloedstollingsstoornis). De nakende marktlancering van caplacizumab, het middel van Ablynx tegen de zeldzame bloedziekte TTP, zou daarop een mooie aanvulling zijn. De jaarcijfers over 2017 en de vooruitzichten voor 2018 bewijzen dat diabetes een groeiprobleem heeft. De belangrijkste oorzaak blijft de toenemende prijsdruk, vooral op de cruciale Amerikaanse markt voor de klassieke humane insulineproducten. In 2017 kwam de helft van de groepsomzet uit de Verenigde Staten.

Toch groeide de omzet uit diabetes en obesitas wereldwijd met 4 procent tot 92,88 miljard Deense kronen. Dat was te danken aan enkele belangrijke nieuwe stermiddelen. Een eerste belangrijke introductie van de afgelopen jaren waren producten die het GLP-1 effect verhogen. Bij patiënten met diabetes type 2 is het GLP-1 niveau niet meer voldoende. In dat segment heeft Novo Nordisk het geneesmiddel Victoza, waarvan de omzet vorig jaar groeide met 16 procent.

Daarnaast is er de overstap van de humane en de moderne insulines naar de nieuwegeneratie-insulines, waarvan het werkingsprofiel is verbeterd. Ze zijn gebruiksvriendelijker, laten een betere glycemiecontrole toen en er is minder risico op hyperglycemie (glycemie is de hoeveelheid suiker of glucose in het bloed). Daar heeft Novo Nordisk als nieuw stermiddel Tresiba, met een omzetklim van maar liefst 81 procent, tot 7,33 miljard Deense kronen. Ook Xultophy (IDegLira), een combinatie van Tresiba en Victoza, zal in de toekomst voor meer omzet zorgen.

De derde groeipijler is de nieuwkomer Saxenda, een hormoon dat de patiënt sneller een verzadigd gevoel geeft en als afslankmiddel belangrijk kan worden in de strijd tegen obesitas. De omzet uit dat product is toegenomen met 62 procent tot 2,56 miljard Deense kronen.

De bedrijfswinst (ebit) klom met amper 1 procent tot 48,97 miljard Deense kronen bij een stabiele omzet van 111,7 miljard Deense kronen op groepsniveau. De winst per aandeel steeg van 14,96 naar 15,39 Deense kronen per aandeel (+ 3%). Novo Nordisk ontgoochelde met zijnverwachtingen voor 2018. Het gaat uit van een omzetgroei van 2 à 5 procent en een toename van de ebit met 1 à 5 procent in Deense kronen.

Conclusie

Novo Nordisk heeft vorig jaar zijn favorietenrol absoluut waargemaakt. Maar de jaarcijfers over 2017 en de perspectieven voor 2018 bewijzen dat de groeiproblemen nog niet verdwenen zijn en ook niet onmiddellijk zullen verdwijnen. Het aandeel is tegen 18,5 keer de verwachte winst voor 2018 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14 voor 2018 niet meer zo duur als in het verleden, maar het groeiaureool is dan ook voor een tijdje verdwenen.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 50,25 dollar

Ticker: NVO US

ISIN-code: US6701002056

Markt: New York

Beurskapitalisatie: 125,6 miljard dollar

K/w 2017: 22

Verwachte k/w 2018: 18,5

Koersverschil 12 maanden: +50%

Koersverschil sinds jaarbegin: -6%

Dividendrendement: 3,2%

Partner Content