Stevig jaarbegin voor UCB

© belga

De Belgische biofarmagroep UCB heeft sterke resultaten neergezet in het eerste kwartaal van 2017. Haar stergeneesmiddelen presteren goed en er zijn goede vooruitzichten voor het nieuwe middel tegen osteoporose.

De Belgische biofarmagroep UCB boekte in het eerste kwartaal een sterke omzetgroei van 15 procent. De omzet van 1,12 miljard euro overtrof de gemiddelde analistenverwachting met 89 miljoen euro. Een eerste verklaring is de sterke prestaties van de drie nieuwe stermedicijnen Cimzia, Vimpat en Neupro (CVN). De gecombineerde verkoop nam met 16,5 procent toe tot 629 miljoen euro. Cimzia, het middel tegen reuma en de ziekte van Crohn (verwachte piekverkoop 1,5 miljard euro), boekte 317 miljoen euro omzet, een stijging met 13 procent. In het derde kwartaal wordt op basis van positieve fase III-resultaten een goedkeuringsaanvraag voor patiënten met psoriasis ingediend. In maart was er goed nieuws over het epilepsiemiddel Vimpat(verwachte piekverkoop 1,2 miljard euro), nadat in de Verenigde Staten voor de tweede keer een claim tegen het belangrijkste patent was verworpen. Daarmee lijken de patentzorgen rond Vimpat stilaan van de baan. De omzet van Vimpat steeg met 27 procent tot 239 miljoen euro. Tot slot is er Neupro (400 miljoen euro verwachte piekverkoop), een middel tegen de ziekte van Parkinson en het rustelozebenensyndroom,. Dat zag de omzet met een bescheiden 3 procent klimmen tot 73 miljoen euro.

De grootste verrassing kwam echter van het voormalige stermiddel Keppra (een piekverkoop in 2008 van 1,2 miljard euro). Dat epilepsiemiddel knoopte, ondanks patentverval in de Verenigde Staten en Europa, opnieuw aan met omzetgroei (+25% naar 210 miljoen euro). Dat is te danken aan groei in andere landen (vooral Japan).

Naast het uitbouwen van de omzet van CVN tot een gezamenlijk minimum van 3,1 miljard euro tegen 2020, is het uitbreiden van de groei de tweede component van de groeistrategie. In eerste instantie rekent UCB daarvoor op het vorig jaar gelanceerde Briviact, een aanvullende therapie voor de behandeling van beginnende epilepsie-aanvallen bij patiënten vanaf zestien jaar. Briviact tekende in 2016 voor een eerste bescheiden bijdrage van 18 miljoen euro, maar boekte in het eerste kwartaal van 2017 al 14 miljoen euro omzet. Tegen 2026 wordt gemikt op een piekverkoop van minstens 450 miljoen euro. Een tweede en belangrijkere groeipool is Romosozumab, een potentieel geneesmiddel tegen osteoporose. In het tweede kwartaal krijgen we belangrijke resultaten van een vierde fase III-studie (ARCH), en op 19 juli beslist het Amerikaanse geneesmiddelenagentschap (FDA) over de markttoelating.

De goede verkoop van CVN, Keppra en Briviact werd nog aangevuld met 56 miljoen euro eenmalige inkomsten door het uit licentie geven van het allergiemiddel Xyzal. De stevige cijfers konden het management er evenwel niet toe verleiden de veeleer voorzichtige jaarprognose van 4,25 à 4,35 miljard euro omzet te verhogen. Ook de doelstellingen van een recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) tussen 1,15 en 1,2 miljard euro en een recurrente nettowinst per aandeel van 3,7 à 4 euro werden bevestigd.

Conclusie

Na een stevige start van 2017 is het bij UCB de komende maanden vooral uitkijken naar de fase III-resultaten en de mogelijke goedkeuring van Romosozumab. We gaan uit van een positieve beslissing en vinden op basis daarvan de waardering voldoende aantrekkelijk, tegen 18,3 keer de verwachte winst 2017 en een verhouding van 12 keer de ondernemingswaarde (ev) tegenover de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2017. De voorkeur blijft wel uitgaan naar ‘moeder’ Tubize (korting van circa 35% tegenover UCB).

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 13,7 miljard euro

K/w 2016: 22

Verwachte k/w 2017: 18

Koersverschil 12 maanden: 0%

Koersverschil sinds jaarbegin: +15%

Dividendrendement: 1,6%

Partner Content