Swatch Group ziet het einde van de tunnel

© Swatch

De eerste maanden van 2017 zijn bemoedigend voor Swatch Group. Na negentien opeenvolgende maanden van dalende export ziet de Zwitserse horlogegroep dat er stilaan een einde komt aan de neergaande curve.

Swatch Group is sinds 1998 de naam van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries). Het was ontstaan uit de fusie van ASUAG en SSIH, de twee belangrijkste Zwitserse horlogemakers, in 1983. Voor de Zwitserse horloge-industrie breken uitdagende tijden aan. Swatch Group haalt 87 procent van haar inkomsten in vreemde valuta, maar ze boekt haar kosten nog altijd voor het overgrote deel in dure Zwitserse frank. Van 2011 tot 2016 verloor de Zwitserse groep 5 miljoen Zwitserse frank aan omzet door ongunstige wisselkoersen. Dat is extra pijnlijk op een moment dat de groei van de verkoop van luxehorloges voor het eerst vertraagt. Sinds eind 2015 is er zelfs een wereldwijde terugval.

Swatch Group is een naam als een klok in de internationale horlogewereld. De Swatch-uurwerken zijn veruit de populairste plastic horloges ter wereld, maar op zich geven ze een vertekend beeld van de groep. Swatch Group staat voor zeventien merken van horloges en juwelen, voor exclusieve verkooppunten zoals Tourbillon en Hour Passion, en voor de productie en de verkoop van horlogeonderdelen en elektronische componenten. Zes van die zeventien merken zitten in het prestigieuze, exclusieve topsegment van de markt met de merken Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz en Omega. Allemaal ontlenen ze hun prestige aan hun unieke, glorieuze geschiedenis, die soms teruggaat tot de achttiende eeuw. Ze behoren tot het hoogtepunt van de horlogekunst.

Longines, Rado en Union Glashütte maken deel uit van het hoge segment. Ook in het middensegment heeft de groep een heel gamma met Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en Calvin Klein horloges en juwelen. Behalve Swatch heeft ze in het basissegment ook nog Flik Flak, een merk voor kinderen. De groep heeft dus niet alleen een aanbod voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën.

De expansie van de groep in het voorbije decennium dreef op de hunker naar westerse luxeproducten bij de nieuwe rijken in de opkomende landen. Meer dan de helft van de groepsomzet boekt Swatch in Azië, maar vorig jaar was er een stevige omzetdaling met 10,6 procent tot 7,55 miljard Zwitserse frank. En deze keer was er nauwelijks enig effect van wisselkoersen (-10,8% tegen constante wisselkoersen). De winstmarge stond dan ook zwaar onder druk: de bedrijfswinst zakte met 44,5 procent van 1,45 miljard naar 805 miljoen Zwitserse frank, of een daling van de ebit-marge van 17,2 naar 10,7 procent. Het nettoresultaat dook van 1,12 miljard naar 593 miljoen Zwitserse frank (-47%).

Gelukkig – en dat is cruciaal – is dat Swatch verwacht dat er stilaan een einde komt aan de neergaande curve, na negentien opeenvolgende maanden van dalende export van Zwitserse horloges. Het management noemt de eerste maanden van 2017 “bemoedigend”.


Conclusie

De koers van Swatch Group was meer dan gehalveerd, maar ze is al in herstel. We denken dat er nog meer in zit, omdat het herstelpotentieel nog niet in de koers verrekend zit, tegen 1,6 keer de boekwaarde en tegen 12 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda).

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Munt: Zwitserse frank

Markt: Zürich

Beurskapitalisatie: 19,8 miljard Zwitserse frank

K/w 2016: 33

Verwachte k/w 2017: 24

Koersverschil 12 maanden: +13%

Koersverschil sinds jaarbegin: +13,5%

Dividendrendement: 1,9%

Partner Content