Transocean is klaar voor overnames

© Transocean

Transocean presenteerde opnieuw beter dan verwachte kwartaalcijfers. We verwachten dat de wereldmarktleider in de verhuur van olieboorinstallaties zich dit jaar nog op het overnamepad begeeft.

De omzet van Transocean daalde in het eerste kwartaal tegenover het vorige kwartaal, van 974 miljoen dollar (794 miljoen zonder eenmalige elementen) tot 785 miljoen (-19,4%). De markt rekende op een daling tot 738 miljoen dollar. De omzet in het eerste kwartaal van 2016 bedroeg nog 1,34 miljard dollar. Het aanhoudende omzetverval is een gevolg van de enorme crisis in de sector, waardoor steeds meer boorinstallaties inactief zijn. Daardoor staan de dagverhuurtarieven onder druk, al was er in het eerste kwartaal voor het eerst sinds lang een lichte stijging van het gemiddelde tarief, van 329.400 naar 337.700 dollar (395.400 dollar in het eerste kwartaal van 2016).

De stijging kwam er vooral door de ingebruikname van het ultradiepwaterplatform Deepwater Conqueror eind 2016, dat een vijfjarig contract met Chevron op zak heeft tegen een aantrekkelijk dagtarief van 589.000 dollar. De bezettingsgraad daalde wel nog verder naar een nieuw historisch dieptepunt van 43 procent, tegenover 46 procent in het vierde kwartaal en 51 procent in het eerste kwartaal van 2016. De nettowinst zakte van 243 miljoen dollar naar 91 miljoen, en de recurrente nettowinst (zonder eenmalige elementen) van 261 miljoen naar 4 miljoen (van 0,69 dollar naar 0,01 dollar per aandeel). De gemiddelde analistenverwachting lag op een nettoverlies van 0,08 dollar per aandeel.

Het orderboek bedroeg eind april 10,8 miljard dollar, tegenover 11,3 miljard begin februari. Van de vloot van 56 platforms zijn er 26 inactief. Positief was wel de aankondiging van een contract voor de Transocean Spitsbergen met Statoil in april (contractwaarde van minstens 83 miljoen dollar). Nog belangrijker was de aankondiging van een intentieverklaring voor de verkoop van vijftien hooggespecialiseerde platforms voor ondiepe wateren (jackups), waarvan er vijf vanaf begin 2020 worden opgeleverd (zonder verhuurcontract). Transocean hoopt nog dit kwartaal de verkoop aan Borr Drilling voor 1,35 miljard dollar (400 miljoen cash en 950 miljoen voor het bouwen van de vijf nieuwe jackups) af te ronden. Het wil zijn balans versterken met de grootste transactie in de sector sinds het uitbreken van de crisis in 2014 en strategisch nog meer de nadruk leggen op ultradiepwaterplatforms (momenteel 30 platforms, nog vier in aanbouw) en platforms voor onherbergzame gebieden (zeven).

Transocean gaf begin mei een gewaarborgde lening uit voor 410 miljoen dollar. De kaspositie bedroeg eind maart 3,1 miljard dollar (8,4 miljard schulden), en samen met een ongebruikte kredietlijn van 3 miljard (met vervaldatum juni 2019) lijkt alles in stelling gebracht voor overnames. Zowel opportunistische overnames van platforms van in moeilijkheden verkerende concurrenten als overnames van een volledig bedrijf behoren tot de mogelijkheden. De beslissing van de OPEC op 25 mei om de productiebeperkingen met negen maanden te verlengen tot maart 2018 is uiterst welkom. Maar voor een echte turnaround in de offshoresector is het nog te vroeg.


Conclusie

Het aandeel van Transocean is de voorbije maanden samen met de weifelende olieprijs teruggevallen naar het niveau van voor de eerste overeenkomst over productiebeperkingen eind november 2016. Dat biedt een aantrekkelijk nieuw instapniveau. We verwachten dat Transocean, na het afronden van de verkoop van de jackups, zich dit jaar nog op het overnamepad begeeft.

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Munt: dollar

Markt: New York

Beurskapitalisatie: 3,74 miljard dollar

K/w 2016: 7

Verwachte k/w 2017: –

Koersverschil 12 maanden: -2%

Koersverschil sinds jaarbegin: -35%

Dividendrendement: –

Partner Content