Aandeelhouders van autoconstructeurs kunnen niet terugblikken op een fraai 2018

© Reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het overgrote deel van de auto-aandelen staat na drie kwartalen in het rood.

De verliezen lopen soms op tot meer dan 10 procent, zoals onder meer voor Ford, Daimler en General Motors. De aandelenkoers van Tesla Motors, voorlopig de enige autobouwer die uitsluitend elektrische wagens fabriceert, beweegt dit jaar ook veel heftiger op en neer dan in het verleden. Per saldo staan we op jaarbasis toch 10 procent lager. Tot de weinige positieve uitschieters behoort het Franse aandeel Peugeot.

Dure overstap

De evolutie op de beurs staat in schril contrast met de wagenverkoop. Die stijgt al jaren. De autosector is per definitie erg cyclisch. Als het goed gaat met de economie, gaat het goed met de autoverkoop.

De verklaringen voor de malaise moeten dan ook elders worden gezocht.

· De beurs loopt vooruit op een economische ommekeer: de aandelenkoersen lopen vooruit en lijken aan te geven dat de hoogdagen voor de wereldeconomie voorbij zijn. Vooral de Duitse luxeconstructeurs zijn getroffen. Zij bouwen hun grootste en meest winstgevende SUV’s (sports utility vehicle) in de Verenigde Staten en exporteren die vooral naar China. De handelsoorlog komt hun niet goed uit en zal volgens beleggers de economie vertragen.

· Imagoschade: het dieselschandaal met de sjoemelsoftware heeft de auto-industrie geen deugd gedaan. Het weegt op het imago en heeft de populariteit van dieselwagens in snel tempo doen dalen. Het verplicht de klassieke autobouwers fors te herstructureren.

· De dure overstap richting elektrische wagens: de autofabrieken moeten omgebouwd worden. Het personeel zal zich, eenvoudig gesteld, moeten omscholen van traditionele automonteurs tot elektriciens en informatici. Experts vragen zich af of de autobouwers die kosten snel kunnen terugverdienen. De meeste elektrische auto’s hebben nog een fors prijskaartje. De nieuwe modellen, waarvan er veel in 2019 op de markt komen, zullen vermoedelijk meer dan 50.000 euro kosten en ze hebben een actieradius van nauwelijks 400 kilometer. De kosten worden geraamd op 90 miljard euro, waarvan 52 miljard alleen al voor de Duitse autobouwers, terwijl de baten nog onzeker zijn.

· Winstwaarschuwingen: de resultaten van de autoconstructeurs in 2018 bleven vaker dan aangenomen onder de verwachtingen, zoals de recente winstwaarschuwing bij BMW nog eens bewees.

Vergevingsgezind

Het aandeel van Volkswagen deed in het vergelijking met de branchegenoten helemaal niet slecht. Er was zelfs een kleine winst. VW presenteerde dan ook een goed kwartaalrapport. De perikelen rond dieselgate lijken verteerd. VW gaf ootmoedig, maar noodgedwongen, toe dat massaal gesjoemeld werd met de uitstootnormen. ‘Gelukkig’ voor de Duitse autobouwer bleek dat ook andere autobouwers vals speelden. De beurs lijkt vergevingsgezind. VW betaalde al 27,4 miljard euro aan boetes. Daarmee zijn nog niet alle wolken opgeklaard, want aandeelhouders eisen ruim 9 miljard euro aan compensatie voor de daling van de aandelenkoers na het schandaal rond de te hoge uitstoot. Maar een flink deel van de claims zal waarschijnlijk al verjaard zijn.

Hybridekampioen

Toyota is in waardering duurder dan Volkswagen. De Japanse autoconstructeur is de wereldleider in hybride wagens en de Japanners zetten volop in op die techniek. Hybride wagens zijn minder duur dan volledig elektrische exemplaren, kunnen tanken op het bestaande net van tankstations en hebben een grote reikwijdte. Via het zustermerk Daihatsuverkoopt het bedrijf ook kleine elektrische wagens aan de Chinese markt. Het speelt ook een voortrekkersrol in de ontwikkeling van de waterstofmotor, die veel kenners beschouwen als een echt alternatief voor de diesel- en benzinemotoren.

Toyota kan zich de enorme kosten voor onderzoek en ontwikkeling gemakkelijk te veroorloven. De Japanners hebben een ijzersterke balans. Op de obligatiemarkt heeft Toyota trouwens de beste rating (AA-) van alle autoconstructeurs. Op een omzet van 30 miljard dollar haalt de autobouwer 2,5 miljard dollar nettowinst. Daarvan keert hij ongeveer een derde uit aan de aandeelhouders in de vorm van een dividend van 3,20 procent dividendrendement.

Afgestraft

BMW kreeg onlangs een flink pak slaag op de beurs omdat het zijn winstdoel niet zal halen. Hopelijk is het geen voorbode van meer slecht nieuws bij de concurrenten Daimler (Mercedes) en Peugeot. Ook hun aandelenkoers kreeg een ferme dreun. BMW wijst de nieuwe strengere WLTP-uitstootnormen met de vinger. Daarnaast kampt het bedrijf met het aanhoudende handelsconflict tussen ,de Verenigde Staten en China, waardoor de vraag naar auto’s afneemt en de prijzen onder druk staan.

Concurrent Daimler verlaagde al bij het begin van de zomervakantie zijn jaarprognose voor de operationele winst. De aangehaalde redenen waren dezelfde als bij BMW: handelsrellen met China en hogere kosten ten gevolge van WLTP. In waardering liggen beide aandelen niet ver uit elkaar, maar BMW geeft wel een zeer fraai dividendrendement. BMW mikt tegen eind 2019 op 500.000 hybride en elektrische wagens. Daimler heeft met EQ een submerk in het leven geroepen, speciaal voor de elektrische auto’s. De Mercedes EQC, een elektrische SUV, wordt in 2019 geïntroduceerd.

Fraaie Franse sprong

Peugeot boekte in de eerste helft van dit jaar op jaarbasis een omzetsprong van liefst 40 procent. Topman Carlos Tavares verkondigt dat de groep al enkele jaren goed op weg is om de “wereldwijde winstgevendheid, efficiëntie en volumes te verhogen”. Zelfs de divisie Opel Vauxhall begint goede resultaten te leveren. Ook daar hebben vooral de SUV-modellen een gunstige invloed op de marges. Al dat positieve nieuws heeft zich vertaald in een voorbeeldige koersevolutie voor het aandeel. Peugeot en zusterbedrijf Citroën lopen wat achter in de race naar bruikbare en betaalbare elektrische wagens. Maar vroeg of laat zullen ook de Fransen op dat gebied een tandje bijsteken.

Amerikaanse contrasten

Tesla spreekt tot de verbeelding van veel autoliefhebbers. Maar het is geenszins een aandeel voor de goede huisvader. Daarvoor hangen te veel onzekerheden rond het bedrijf en zijn in opspraak gekomen CEO, Elon Musk. De koers beweegt hevig, in het tempo van het nieuws en de vele geruchten die verspreid worden.

Ford en General Motors zijn ook Amerikaanse autoconstructeurs, maar dan van een heel ander kaliber dan Tesla, ook al kreeg dat laatste bedrijf onlang even een hogere beurswaardering dan GM. Geen van de drie aandelen scoort momenteel goed. Ford Motor zag zijn winst in het tweede kwartaal met bijna 50 procent slinken en verlaagt bovendien de prognoses voor 2018. Het bedrijf kondigde ook een meerjarig hervormingsplan aan, dat tot 11 miljard dollar kan kosten.

Een gelijkaardig verhaal horen we bij GM. De winst daalde met 2,8 procent. De perspectieven zijn negatief beïnvloed door ongunstige wisselkoersen van de Argentijnse peso, de Braziliaanse real en de stijging van de grondstoffenprijzen. De winst zal er vrijwel zeker door verwateren.

Hebbeding

De bewering dat Peugeot het voorbije jaren het sterkste auto-aandeel was, klopt niet helemaal. Die eer is voor Ferrari. Maar dat is dan ook geen normaal aandeel. Het is meer een hebbeding. Het noteert nog geen drie jaar op de beurs, is het duurste in zijn soort en biedt het kleinste dividend. Aandeelhouders van het eerste uur halen wel een uitzonderlijke winst tot vandaag (+170%). Aston Martin, bekend van de James Bond-films trekt naar de beurs en probeert zich in dezelfde categorie te profileren, met dezelfde hoge waardering. Benieuwd of dat gaat lukken.

Partner Content