Inditex is dure topkwaliteit

© reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Met Zara als paradepaardje blijft Inditex groeien. Het aandeel is wel duur.

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de uiterst succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 door Amancio Ortega Gaona – intussen zowat de rijkste Europeaan – gesticht als textielfabrikant van vrouwenkleding. De groep kreeg een wending in 1975 toen de eerste Zarawinkel openging in het Noord-Spaanse La Coruna. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar nadien werd een eerste in New York geopend. Op 31 oktober 2017 waren er wereldwijd ruim 2100 Zara-winkels in populaire steden van 94 landen.

Hoewel de groep twee derde van de omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat ze uit acht merken (naast Zara, ook Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe), 7405 verkooppunten (ruim 300 meer dan een jaar geleden) in 94 markten en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant al in 45 markten aanwezig, een geweldige troef. De beursgang volgde in het voorjaar van 2001. Inditex groeide uit tot een fraai groeiverhaal, waarin het elk jaar sinds de beursgang de winst van het jaar voordien overtrof.

Wat maakt van Zara en Inditex zo’n sterk groeiverhaal? Het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarin design, productie, logistiek en verkoop perfect op mekaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen in het design van liefst 36.000 nieuwe items per jaar.

Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste stuks bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Met de feedback van klanten worden de collecties bijgestuurd. In 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd.

De groei van Inditex is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel werd een beurslieveling. De beurskapitalisatie steeg tussen eind 2009 en eind vorig jaar van 18 naar 100 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije tien jaar een return van 320 procent. In de eerste negen maanden van het boekjaar 2017-2018 (afsluitdatum 31/1) werd een omzet van 17,96 miljard euro behaald. Dat is 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De nettowinst is in de eerste negen maanden met 6 procent geklommen tot 2,34 miljard euro, wat onder de gemiddelde analistenverwachting lag. De brutowinst steeg met 9 procent, wat een licht lager brutomarge van 57,4 procent opleverde. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 5 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 5,8 procent naar 3,82 miljard euro.

Bij de start van het lopende vierde kwartaal bedroeg de omzetgroei 13 procent bij constante wisselkoersen. Inditex heeft circa 5 miljard euro cash op de balans staan en verhoogt elk jaar het dividend (op 2 november werd er nog een interim-dividend van 1,1 miljard euro of 0,34 euro per aandeel uitgekeerd), maar is eigenaar van slechts enkele winkels. Voor de rest van de locaties is er telkens een leasingscontract.

Conclusie

Inditex is zonder discussie topkwaliteit. Dat bewijzen de recente slechte resultaten bij Hennes & Mauritz (H&M). Maar tegen 27 keer de verwachte winst 2017-2018 en 25 keer die voor 2018-2019 en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) van 16,5 is het aandeel duur. Daarom gaan we niet verder dan een neutraal advies.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 29,75 euro

Ticker: ITX SM

ISIN-code: ES0148396007

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 92,7 miljard euro

Verwachte k/w 2016: 28

Verwachte k/w 2017: 27

Koersverschil 12 maanden: -4%

Koersverschil sinds jaarbegin: +2,5%

Dividendrendement: 1,7%

Partner Content