Ontkenningsfase is voorbij voor Boeing

Boeing 737 MAX 8 © reuters

Door de dubbele ramp met twee van zijn nieuwste toestellen, heeft de koers van het dure Boeing-aandeel realistischer hoogten opgezocht. Dat biedt mogelijkheden om à la hausse te gaan.

Weinig is erger voor een vliegtuigbouwer dan een crash van zijn nieuwste toestel. Net dat is bij Boeing gebeurd. Niet eenmaal, maar tweemaal. De fase van ontkenning van het probleem is intussen voorbij. Alle toestellen van het nieuwste type 737 Max vliegen niet meer tot het probleem dat tot de crash heeft geleid, is opgelost.

Ondanks doemberichten bleef de impact op de beurskoers al bij al beperkt. In eerste instantie daalde die met ruim 10 procent. Maar vanaf dat dipje rond 370 dollar stabiliseerde de koers.

Boeing leverde tot nu toe 350 van de populaire toestellen. Er zijn er wereldwijd meer dan 5000 stuks van besteld. Het type toestel wordt ook gebruikt door Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen als American Airlines, United Continental en Southwest Airlines. Het is het snelst verkopende toestel ooit. Belangrijk is het dus zeker voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

De crashes van twee 737 Max-toestellen zijn uiteraard een ramp voor Boeing. Maar de vliegtuigbouwer kan tegen een stootje. De aangepaste winst per aandeel kwam over het vierde kwartaal uit op 5,48 dollar. Analisten hadden maar 4,57 dollar verwacht. De omzet steeg met 14 procent, van 24,77 miljard naar 28,34 miljard dollar. Boeing verwacht voor 2019 tussen 109,5 miljard en 111,5 miljard dollar omzet, tegenover 101,127 miljard in 2018. De aangepaste winst per aandeel wordt voor 2019 tussen 19,90 en 20,10 dollar verwacht, tegenover 16,01 dollar over 2018.

Het Boeing-aandeel was wel erg duur geworden het afgelopen jaar. Door de correctie zien de zaken er weer wat realistischer uit. Wie, net zoals wij, denkt dat Boeing de problemen wel zal overleven, kan tegendraads à la hausse gaan met een geschreven putoptie.


Geschreven put

Schrijf put september 2019 Boeing met uitoefenprijs 375 euro @ 30,30 euro

Wegens de hoge volatiliteit van de aandelenkoers van Boeing zijn de premies relatief hoog. De schrijver kan daarvan profiteren. We nemen 30,30 dollar en wachten tot de koers van het aandeel herstelt. Dan is de mooie premie binnen. Mochten er onverwachts toch weer tegenvallende berichten de wereld ingestuurd worden, dan kan de aandelenkoers misschien toch nog zakken. In het slechtste geval kopen we de stukken dan tegen 344,70 dollar (375 – 30,30) of 8,5 procent onder de huidige koers. Houd er rekening mee dat de contractgrootte 100 is, ook voor dit ‘zware’ aandeel van 375 dollar. Wie aangewezen wordt, moet dus per contract 34.470 dollar beschikbaar hebben.

Partner Content